Deci....avem asa :
Se citeste : functia f definita de la R la R, f de x egal cu ax plus b.
Aceasta functie se numeste functie liniara,deoarece graficul ei va fi o linie,nu are capat !
1.Determinarea graficului.
Daca intr-o problema va cere graficul unei functii sa zicem :
Si enuntul cam asa : "Reprezentati grafic functia f"
Stiti ca exista 2 axe : axa ordonatelor ( oY ) si axa absciselor ( oX )
Noi,ca sa aflam punctele,vom avea nevoie de amandoua...si va trebui sa facem intersectia lor cu graficul.
Si folosim x si y ca si necunoscute ( coordonatele punctelui )
Cand intersectam Gf cu oY -> x = 0
Cand intersectam Gf cu oX -> y = 0
y este f(x) !
O sa folosesc "U" ca si "intersectat" si "_" ca si "supra" sau "pe".
Code: Select all
Gf U Ox => y = 0 , 2x + 1 = 0 | 2x = -1 | x = -1 _ 2
==>>
A(-1_2;0)
Gf U Oy => x = 0 , y = 1
==>>
B(0;1)
Deci graficul nostru va fi de la A(-1_2;0) la B(0;1) !
2.Aflarea functiei
Aveti o problema :
A(1,2) | B(-1,3)
Enunt : "Determinati functia f."
Stiti ca la aflarea unui punct de pe grafic,se face f(numar) si va da un alt numar care acelea sun coordonatele.
Deci in cazul nostru,punctul A a fost rezultatul la : f(1) = 2
Si noi vom face o relatie :
Code: Select all
A(1,2) E Gf <=> f(1) = 2
f(1) = a + b
==>> a + b = 2
B(-1,3) E Gf <=> (-1) = 3
f(-1) = -a + b
==>> -a + b = 3
Si avem un sistem usor de rezolvat...eu voi folosi metoda reducerii :
Code: Select all
a + b = 2
-a + b = 3
__________ (+)
2b = 5
b = 5_2 ( "5 pe 2" )
==>> a + 5_2 = 2
a = 2 - 5_2
a = 4_2 - 5_2
a = 1_2
Si am aflat numerele a si b !
Si putem determina functia :
A iesit urat pentru ca am dat la nimereala 2 puncte.
Sper ca ati inteles !